Vandaag hadden we als enige planning om de trein van 10 h naar Davos te nemen, en Davos een beetje te bezichtigen c.q. winkeltjes kijken. Maar ergens vond Nancy het ook jammer dat we niets van St. Moritz hadden gezien.
Vanmorgen werden we al heel vroeg wakker. We hadden niet zo geweldig geslapen op de zachte matrassen en de nog zachtere kussens. Dus rond 5.30 h waren we al wakker. Nancy heeft toen de mail gecontroleerd en we hadden een mail van Remko uit Ecuador. Hij had alle hoge bergen benoemd die we gisteren vanaf de Fuorcla Suvretta gezien hadden. Tevens gaf hij de tip om, nu we toch een auto tot de beschikking hadden, om naar het Bernina massief te rijden en óf naar de Morteratsch gletsjer te gaan en/óf de Diavolezza gondelbaan te nemen.
Nancy heeft direct gegoogeld waar alles lag en hoe lang het rijden was. Helaas lag het weer in de buurt van St. Moritz terwijl de auto in Davos geparkeerd stond. Met onze originele planning waren we pas om 11.50 h in Davos. Maar de kiem was gelegd! We waren toch wakker, dus gingen we om 7 h ontbijten en hebben we de shuttletransfer naar het treinstation van Sankt Moritz verzet van 9.30 h naar 8.30 h.
We gaven bij de receptie een briefje af voor Helena en Joost, want die zouden we nu niet meer zien.
Om 8.30 h bracht de vriendelijke chauffeur van het Randolins ons naar het treinstation. De rit was maar 5 minuten. We kwamen door het centrum van St. Moritz, dus zagen we toch een klein stukje van de stad. Bij het treinstation kaartjes gekocht, en daarna maakte Hans buiten nog vlug een paar foto’s.
Daarna liepen we naar spoor 1 waar onze trein zou vertrekken. De trein stond er al, dus konden we al lekker gaan zitten. Om 9.02 vertrokken we. De etappe van St. Moritz naar Filisur was onderdeel van de Bernina Express en die hoorde weer bij het Unesco erfgoed.
We reden door een schitterend landschap. De conducteur zag Hans voor de deur foto’s maken en gaf toen de tip dat de achterste wagon een panorama wagon was. We verhuisden direct naar de achterste wagon. Daar konden de ramen ook open, waardoor we geen last meer hadden van de weerspiegeling in de ramen.
De rit tot Filisur duurde ongeveer 1 h. Daar moesten we overstappen op de trein richting Davos. Dit tweede stuk was minder fotogeniek, maar nog steeds heel mooi. Om 10.30 h kwamen we aan in Davos-Platz. Onze auto stond er gelukkig nog. Nadat we onze schoenen gewisseld en de bagage ingeladen hadden, gingen we op weg naar ons Hotel Edelweiss. De TomTom had weer kuren, dus reden we maar richting Davos-Dorf. Daar even een parkeerplaats opgereden en uiteindelijk reageerde de TomTom en vond hij ons hotel. Het bleek dat we er al vlakbij waren, nog maar 2 minuten rijden.
Om 11 h waren we in ons hotel. Onze kamer was nog niet klaar, maar we kregen wel al de plattegrond van Davos en de gastenkaart. Nancy had nog gevraagd waar de winkels lagen en die omcirkelde de vriendelijke receptionist. We konden de bagage achterlaten en even later liepen we al richting Davos-Dorf, de promenade. Het winkel aanbod viel heel erg tegen. We eindigden bij de Parsennbahn. Het plan van Nancy was geweest om tot 13 h in Davos te blijven, inclusief lunch, en dan naar de Diavolezza te rijden. Nu zag ze deze baan en kreeg ze de inval om met deze tandradbaan omhoog te gaan, boven te lunchen en dan weer terug. Zo bedacht, zo gedaan. Het restaurant aanbod in Davos sprak haar niet zo aan. Om 11.30 h namen we de Parsennbahn naar boven, naar het Weissfluhjoch. Halverwege moesten we overstappen. Om 11.40 h waren we boven en werden we beloond met een schitterend uitzicht. In het zelfbedieningsrestaurant hebben we een lunch genomen en vervolgens buiten op het terras opgegeten. We zagen zelfs het Bernina massief, waar we dadelijk nog naartoe zouden rijden.
We vonden het zelf een hele goede inval. Om 12.40 h namen we de kabeltrein weer naar beneden. Eenmaal beneden liepen we terug naar ons hotel. Nu was onze kamer wel beschikbaar. We brachten de bagage naar onze kamer en om 13.30 h sprongen we weer in de auto. De volgende bestemming was de Diavolezza gondelbaan.
Onze route ging over de Flüelapas en vervolgens richting St. Moritz. Het was ongeveer 1.20 h rijden. Onderweg kregen we nog mooi zicht op de Morteratsch gletsjer. We stopten even vlug op 2 parkeerplaatsen om foto’s te maken.
Om 15.05 h kwamen we aan bij de Diavolezza gondelbaan. We hadden geluk, we konden al in de gondel van 15.20 h mee omhoog.
Boven was het uitzicht echt schitterend. REMKO NOGMAALS BEDANKT VOOR DE TIP ! We hadden ook nog geluk met het weer. De wolken begonnen nu pas een beetje omlaag te komen. Remko vond dit al een goede afsluiter voor onze vakantie en hij had gelijk.
Om 16.20 h namen we de gondel weer omlaag.
Om helemaal af te sluiten, wilde Nancy ook nog even naar St. Moritz rijden. Daar kwamen we om 17.10 h aan. We liepen even door de winkelstraten waar alle dure merken gevestigd waren. We kwamen ook nog langs een hele dure patisserie, Hanselmann, waar ze ook bonbons verkochten. Maar het alcoholvrije assortiment was beperkt. We konden 9 bonbons voor CHF 32 kopen. Dat vond Nancy toch iets te gortig.
Bij het teruglopen naar de auto kwamen we toch nog langs een chocolaterie. Daar hadden ze veel meer keuze en schappelijkere prijzen. Daar kocht Nancy wel iets, puur voor de naam van Zwiterse chocolade.
Om 17.50 h reden we weg. We hadden dezelfde route terug, alleen minder oponthoud. Om 19.10 h kwamen we bij ons hotel aan. Vanmorgen hadden we al halfpension bijgeboekt. Normaal kostte het driegangenmenu CHF 42,-, maar als je het bij de boeking al bijboekt had kostte het maar CHF 25,-. De receptionist had ons gematst en voor CBF 25 geboekt.
Tijdens het eten dit verhaaltje getypt. Onze rustige en vakantie afsluitende dag Davos werd uiteindelijk een intensieve en een geweldige toeristische belevenis .
Met een voldaan gevoel zullen we morgen weer huiswaarts rijden.
0 reacties