Vandaag hadden we een vrije dag. Nancy had weer een programma bedacht. Als eerste vertrokken we naar Skipton. HF bood vandaag ook een bustocht aan naar Skipton. Om 9.15 u waren we al in Skipton. We parkeerden bij het kasteel, waar je een dagkaart voor het parkeren kon kopen. De man van de parkeerplaats vroeg of we er al eerder waren geweest en gaf ons vervolgens een plattegrond van Skipton, een folder van het kasteel en een map van de Yorkshire Dales. Heel vriendelijk.
Vervolgens liepen we Skipton in. Het stadje is bekend voor het kasteel, zijn markt en boottochten op het kanaal. Op internet hadden we een schitterende afbeelding van Skipton gezien, waarbij er leuke winkelhuizen naast het kanaal lagen er erboven zag je het kasteel liggen. We hebben flink gezocht waar die foto gemaakt zou kunnen zijn, maar de foto bleek nep. Het kasteel ziet er in het echt heel anders uit en is ook niet te zien vanuit het stadje. We liepen eerst naar de middeleeuwse kerk.


Daarna door de winkelstraat naar het kanaal en vervolgens via het Craven court (een winkelcentrum) naar de high street waar de levendige markt zou zijn.


We vonden dat er weinig markt was. Daarna liepen we naar het kasteel en gingen dit bezichtigen. Ze hadden een route door het kasteel aangegeven en op papier gezet waarbij alle kamers aangedaan werden.


De kamers waren ongeveer leeg dus met een paar items kon je zien wat de ruimte geweest was. Sommige ruimtes waren helemaal leeg.
Om 11.30 h liepen we terug naar de auto en reden naar Brimham Rocks, 35 minuten rijden.
Vooraf dachten we dat het een onbekend iets was. De Brimham rocks bleek een nationaal trust gebied. Een welkom kiosk stond bij de ingang van het gebued en we zagen wel honderd families die over de rotsen klommen, wandelden, picknickten etc.


We liepen over de grotere weg naar het kiosk en toiletten. We hadden bij de ingang een kaart gekregen. We vonden de omgeving en de rotsen al heel mooi.
Vanuit de kiosk liepen we langs de ‘dancing bear’ naar de ‘druid’s writing desk’ en vervolgens naar de ‘Idol rock’.



Dit was het verste punt. Via smallere paden liepen we langs de andere rotsen terug. Er stonden allerlei nummers met namen, maar niet alles was herkenbaar voor ons.


Terug bij de auto, haalden we onze picknick lunch uit de auto en gingen op een van de rotsen deze opeten.
Om 14 h reden we verder naar onze laatste geplande bezienswaardigheid, Fountains abbey.
Daar kwamen we om 14.30 h aan. Dit was opnieuw een veel grotere bezienswaardigheid qua oppervlakte met een bezoekerscentrum, een (dure) entree, de abbey, watertuin en een hertenpark. Qua wandelroutes kon je er in 2,5 h alles wandelend zien, qua afstand. We liepen naar de ruïnes van Fountains abbey.





Daar bekeken we alles. Daarna hadden we geen tijd meer over om ook nog naar de watertuinen te lopen. Via een andere route liepen we terug naar de ingang. Om 16 h reden we terug naar ons hotel waar we om 17.10 h aankwamen.
Eerst brachten we de schoenen weer naar de boot room en vervolgens gingen we naar de kamer. Om 18 h liepen we naar de bar en begon Nancy aan de fotoselectie. Het selecteren werd om 18.30 h onderbroken door de briefing. Er waren een heleboel nieuwe gasten aangekomen, dan is de briefing uitgebreider en begon al om 18.30 h. De rest van de dagen zal de briefing om 18.45 h beginnen.
Na de briefing begon het diner. Na het diner nog een tijd met 2 gasten gebabbeld en vervolgens dit dagverslag gemaakt. Morgen is weer een wandeldag en de groep voor optie 3 zal deze keer veel groter zijn.
0 reacties