Vanmorgen stonden we om 8.15 h op. Gisteravond was het toch weer erg laat geworden, na het selecteren van de foto’s, het dagverslag maken en de hoofdbagage al inpakken voor de terugreis. Om 9 h gingen we ontbijten, het was nu een stuk drukker bij het ontbijt, dan gisteren om 8.30 h.
Na het ontbijt gingen we de bagage van de kamer halen en checkten we uit. De koffers en dagrukzakken konden achter de balie opgeslagen worden. Vervolgens bestelden we alvast een taxi naar het vliegveld voor 15.30 h.
Om 10.10 h liepen we bij het hotel weg, opnieuw naar de Jardines del Turia. Nu gingen we echter linksaf in plaats rechtsaf. Als eerste kwamen we langs het gebouw Palau de la Musica.

Valencia, Palau de la Musica

Nog iets verder begon het terrein Ciudad de las Artes y las Ciencias (CAC), met haar vele bijzonder ontworpen moderne gebouwen. Net ervoor lag er ook een apart ontworpen klim- en glijspeeltuin voor kinderen. Ook heel speciaal.
De CAC is ontworpen door de beroemde architect Santiago Calatrava, die in Valencia geboren is. Hij is bekend om zijn organische vormen die op de natuur geïnspireerd zijn. Zoals in het boekje staat, er is niet op een dubbeltje gekeken. Alleen al het witte mozaïek waarmee de gebouwen bekleed zijn, is gezien het aantal manuren dat hieraan gespendeerd zijn een enorme kostenpost op het totale project.
We kwamen als eerste langs de Palau de les Arts Reina Sofia. Dit is een opera gebouw. Dit vonden wij het mooiste gebouw van dit gebied. Ongelofelijk hoe een en ander ontworpen en gemaakt is.

Valencia, Palau de les Arts Reina Sofia
Valencia, Palau de les Arts Reina Sofia

Daarna kwamen we langs de Hemisfèric, een IMAX theater (bioscoop). Dit was een grote ronde bol in een soort glazen overkapping, waarvan de zijkanten hydraulische omhoog gezet konden worden, tenminste zo leek het. Ze waren nu omlaag, dus we wisten het niet zeker.

Valencia, Hemisfèric en daarachter Museo de las Ciencias Principe en de Agora
Valencia, Hemisfèric en Palau de les Arts Reina Sofia

Ook de zijkanten van dit gebied zijn mooi ontworpen, met loopbruggen, waterpartijen en doorgangen.
Daarna kwamen we voorbij het Museo de las Ciencias Principe, een wetenschapsmuseum. Dit leek qua gebouw op het skelet van een prehistorisch dier. Het gebouw reflecteerde mooi in het water.

Valencia, Museo de las Ciencias Principe
Valencia, Museo de las Ciencias Principe

Ook alle aanwezige waterpartijen zijn mooi vormgegeven. Nancy vroeg zich af hoe ze het water zo helder hielden qua algen. Bij de Spaanse temperaturen, zeker in de zomer, zou dat een hele kunst zijn.
Na de brug Jamonero (genoemd naar de houders waarin Serranoham gezet wordt om deze dun te snijden, wij zouden het de harp genoemd hebben) kwamen we bij het laaste gebouw; de Agora. Deze was met blauw mozaïek bedekt en heeft een glazen dak,  dat ook open kan. Nancy vond deze op een oester lijken.

Valencia, brug Jamonero en de Agora

Aan de rechterkant lagen de 55 bogen van L’Umbracle, een galerie annex park.
We hadden al meer kilometers gelopen dan we gisteravond via Google maps zagen. We zaten al op 7,5 km.
Hierna liepen we naar de haven en strand. Dit was een minder mooi stuk van Valencia. We liepen gedeeltelijk langs een metrolijn, die was wel leuk groen aangekleed met kunstgras.
Om 12.05 h, kwamen we aan bij het havengebied, we liepen eerst naar de rechterkant van de haven Marina Sud. Daar lagen rechts ook de grote veerboten die naar Ibiza en Italië afvaarden. Links lag de “binnenhaven” waar we zagen dat het toeristische gedeelte aan de overkant lag.

Valencia, Marina Sud

We begonnen wel te bedenken of we niet met de taxi terug naar het hotel moesten gaan, we hadden al meer dan 10 km gelopen. Om 15 h wilden we in het hotel terug zijn, en we moesten nog lunchen. Het was veel verder dan gedacht. We liepen om de binnenhaven heen naar het toeristische gedeelte.

Valencia, overslaghallen in Jugendstil

Vanaf daar zagen we via Google maps, dat het maar 2,5 km lopen was (vanaf het begin van de boulevard) blijkbaar was onze route via de CAC in een grote bocht en konden we nu via een veel snellere en kortere route teruglopen.

Valencia, niet meer in gebruik zijnde kraan
Valencia, oud havengebouw

Aldaar liepen we richting de Mirador del Puerto, aan de linkerzijde keken we uit over het Playa de las Arenas.

Valencia, Playa de las Arenas
Valencia, Playa de las Arenas

Rond het jaar 1900 lag aan dit gedeelte van het strand het zeezwembad van Valencia. Wij liepen verder langs de historische overslaghallen.
Na het maken van de foto’s liepen we terug richting het hotel. De eerste horeca aan het strand ging pas om 13 h open. Het was 12.50 h. In die 10 minuten konden we alweer een stukje richting hotel lopen. Om 13.10 gingen we lunchen bij Calma Beach. De bediening was supervriendelijk en de sandwiches waren heel erg lekker.

Valencia, terug richting hotel

Om 14 h liepen we terug naar het hotel alwaar we om 14.30 h aankwamen, we liepen de 2,5 km 6 minuten sneller dan Google maps aangaf. In totaal hadden we toch weer 14 km gelopen!
In het hotel haalden we de bagage op en in de lounge wachtten we vervolgens op de taxi.

Valencia, wachten op de taxi

Deze kwam stipt op tijd om 15.30 h. Deze taxi chauffeur reed via een andere (duurdere) route naar het vliegveld, we kwamen nu met de taxi langs de CAC. Om 15.50 h kwamen we bij het vliegveld aan. We zijn fan geworden van de aparte bus- en taxi-rijstroken.
We konden de bagage nog niet inleveren, ze konden alleen nog de vlucht naar Londen inchecken, we moesten ca. 20 minuten wachten.
Daarna konden we de bagage kwijt en kregen we dit keer uitgelegd dat we de fast boarding hadden. We liepen daarna door de security, dit ging ook soepel. Daarna zochten we een plekje bij een horecapersoneel, alwaar we iets aten als avondeten.
We moesten eerst boarden bij gate 8. Daarna kwam de melding dat we moesten boarden bij gate 4 en dat we 30 minuten vertraging hadden. Eenmaal bij gate 4 kwam iets later de melding dat we toch weer naar gate 8 moesten.
Eenmaal bij gate 8 hoefden we niet zo heel lang te wachten, want even later werd boarden voor groep 1+2 en groep 3 aangegeven.
Om 18.30 h mochten we daadwerkelijk het vliegtuig in en om 18.50 h begonnen we te taxiën. De vlucht ging voorspoedig waarna we om 21.00 h landden in Brussel. Gelukkig had Brussel vandaag geen last van mist zoals Schiphol.
De bagage kwam vliegensvlug van boord zodat we om 21.40 h al vanuit de parking met de auto wegreden. Om 22.50 h kwamen we thuis aan.
We konden weer terug kijken op een mooie vakantie waarbij we én mooi weer hadden én ontzettend veel gezien hadden.

Wil je automatisch een mail krijgen als we een nieuwe blog update maken, meld je dan hieronder aan

We sturen je geen spam! Lees ons privacybeleid voor meer informatie.

Wil je automatisch een mail krijgen als we een nieuwe blog update maken, meld je dan hieronder aan

We sturen je geen spam! Lees ons privacybeleid voor meer informatie.

Categorieën: blog

0 reacties

Geef een reactie

Avatar plaatshouder

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *